Via Integra

Fr Mark's progressive Anglo-Catholic take on European Christianity

  • This is my collection of material about the current state of the churches in Europe. I am interested in looking at how they are dealing with the pressing issues of our time: the issues of gay people and women in ministry/ leadership are particularly pressing at the moment, as is the area of declining church attendance.

    I would like to see how Europe's traditional religious institutions are coping with the new Europe currently being forged, in which public opinion and ethical attitudes are becoming inceasingly pan-European, and are evidently presenting a series of strong challenges for the churches.

Finland – the gay issue

Posted by Fr Mark on October 4, 2009

imagesA priest of the Diocese of Espoo in Finland has been in the press for blessing same-sex couples in church. Although the Church of Finland has not yet officially approved of its clergy performing such blessings, public debate is now clearly underway. According to the second report given here (in Finnish), complaints against the priest were made, but not upheld by the Diocese, which said she had been exercising appropriate pastoral care.

 

 

 

 

From 43things.com

Lutheran Pastor Blesses Union of Lesbian Couple

Published 23.07.2008

A Lutheran pastor in Espoo has flouted church rules to bless the partnership of a lesbian couple.
The dean of the archdiocese of Espoo, Liisa Tuovinen, bestowed her blessing on the registered partners at a church summer camp facility on July 12.

The bishop of Espoo, Mikko Heikka, said the church would not take any steps in response to the act unless a formal complaint is filed.

Two years ago a Lutheran pastor Leena Huovinen blessed a gay couple at a Helsinki restaurant. A complaint was filed, but no action was taken against her. Pastor Tuovinen says that other such ceremonies have been held at private homes.

Finland’s Lutheran bishops are to reconsider the issue of blessing same-sex unions next year.

Nearly nine out of 10 Finns are members of the state-supported Evangelical Lutheran Church. Same-sex couples have been allowed to register their relationships with a magistrate since 2002.

 

 

From hymy 22.01.09

http://www.hymy.fi/tasta-puhutaan/kohupastori-lolan-haaohjelmassa

 

Lesboparin siunannut kohupappi: ”Helvetillä on uhattu”

Rovasti Liisa Tuovinen siunasi kahden naisen rekisteröidyn parisuhteen. Nyt hän vastaa arvostelijoilleen.

Rovasti Liisa Tuovinen on aiheuttanut viime aikoina kohua, vaikka samaa sukupuolta olevien parisuhteen puolesta on aiemminkin Suomessa rukoiltu. Tuovisellekin heinäkuinen oli jo neljäs kerta. Kohu syntyi siitä, että Annukka Matilaisen ja Veera Langen juhlaa vietettiin seurakunnan tiloissa, Espoon seurakuntayhtymän Hvittorpin kappelissa. Tuovinen ei pidä paikan valintaa mitenkään ihmeellisenä: – Aiemmat siunaamiset ovat tapahtuneet esimerkiksi puutarhassa tai pihassa. Annukka ja Veera valitsivat Hvittorpin, jonka seurakuntayhtymä heille ystävällisesi antoi. Kohu ei yllättänyt Tv-kamerat taltioivat tapahtuman myöhemmin lähetettävää ohjelmaa varten, mikä vain lisäsi kohua. Tuovinen ennakoi keskustelun, ja niinpä hän lähetti Espoon piispa Mikko Heikalle yksityiskohtaisen kirjeen, jossa kertoi tapahtuneesta. Heikka on puheenjohtaja piispainkokouksen työryhmässä, joka pohtii homoparien asemaa. Heikka reagoi kirjeeseen antamalla julkisen lausunnon tapahtuneesta. Tuovinen sanoo, ettei hän tiedä, miksi piispa teki niin. – Kirkon on muodostettava kantansa, ja siinä pitäisi kuulla kirkon jäseniä. Pitäisi myös kuulla nimenomaan homopareja. Olen ollut kirkon seminaareissa, joissa asiaa on käsitelty. Ainoatakaan homoa tai lesboa ei ole ollut parina läsnä, vaikka on heitä toki kirkon työntekijöissäkin. Ehkä tämän kohun myötä voidaan vihdoin kuulla niitä, keitä kirkon kanta suoraan koskettaa. Kiivaana vellonut keskustelu ja ryöpytyksenkin kohteeksi joutuminen ei näy millään tavoin rauhallisesta rovastista. – Ei tämä yllättänyt ollenkaan. Suhde homoihin on kirkon sisällä edelleen vaikea. On hyvä, että asiasta nyt keskustellaan. ”Homous ei ole sairaus” Tuovinen on kirkon perhe- ja parisuhdetyön uranuurtaja Suomessa. Hän oli ensimmäisiä, joka alkoi vetää parisuhdekursseja. Vuosikymmenien kokemuksella hän puhuu parisuhteen kipupisteistä ja vaalimisesta pitkään. – Ilman tätä työtä ei ehkä olisi omakaan liitto kestänyt. Parisuhdetyö on ollut omalle liitolleni ratkaisevan tärkeää, samoin se on ollut suhteessa lapsiimme. Uskon, että monet erot, jotka johtuvat puolisoiden etääntymisestä, ovat turhia. Liisa ja Pentti ovat olleet 42 vuotta avioliitossa. Heillä on kaksi lasta ja kolme lastenlasta. Kauniissa kodissaan Järvenpäässä seitsemättä vuotta eläkkeellä oleva rovasti puhuu hyvin tyynesti suhteestaan homouteen. – Vastustajien olisi syytä rauhallisesti perehtyä siihen, mistä homoudessa on kyse. Homous ei ole sairaus, ja lähes aina homoksi synnytään. Toisilla ei ole vaihtoehtoa. Pitäisikö heidät pakottaa selibaattiin? On myös sellaista ajattelua, että homo saa olla, kunhan ei elä suhteessa. Jokaisella on kuitenkin oikeus elää toisen ihmisen kanssa ja kuulua yhteisöön omana itsenään. Uhkauksiakin on tullut Homot ja varsinkin homoliitot nostattavat yhä voimakkaita tunteita. Tuovinen toteaa, että homovihaa on mahdotonta perustella Raamatulla. Hän on kristillisen, seksuaalivähemmistöjen asemaa puolustavan Yhteys-liikkeen puheenjohtaja. Virassa ollessaan hän ei olisi voinut toimia puheenjohtajana, sillä kirkkohallitus ei toivonut sen linjasta poikkeavia kannanottoja seksuaalivähemmistöihin. – Seksuaalisuus on monimutkainen ja syvällinen asia. Siihen liitetyt mielikuvat ja ajatukset ovat iso osa ihmistä. Monelle homous on epämiellyttävä asia. Ajatellaan seksuaalisuutta janana, jonka toisessa päässä ovat umpiheterot ja toisessa päässä umpihomot, kuten vaikkapa rakastettu säveltäjä Tshaikovski. Väliin jäävät biseksuaalit, joita on monenlaisia: on nautiskelijoita ja on väliinputoajia, jotka ovat lapsesta asti tienneet homoutensa, mutta elävät ristiriitaisessa heterosuhteessa, usein painostuksen takia. Toisilla on siis liikkumavara, ja homous tavallaan vetää puoleensa. Myös siksi se koetaan uhkana. Siunauksen jälkeen Tuovinen on saanut osakseen helvetillä uhkaamisia, mutta hän suhtautuu niihin viileästi ja korostaa, että vähintään 90 prosenttia palautteesta on ollut positiivista. Hän ei usko, että suhtautumiseen on vaikuttanut hänen naiseutensa. – Tämä on vaikeampi kysymys kuin naispappeus, joskin naisvihakin saattaa nostaa päätään. Yksi naispappeuden kiivaimmista vastustajista, Vammalan seurakunnan kappalaisen virastaan eronnut pappi Jari Rankinen ei useista pyynnöistä huolimatta ole myöntänyt Hymylle haastattelua. Tuovinen on tästä hämmästynyt, sillä hänen mielestään on tärkeää keskustella avoimesti. – Kyse on niin laajoista asioista: koko ihmiskuvasta. Tuovinen kannattaa myös homoparien oikeutta adoptioon ja hedelmöityshoitoihin. – Kristikunnan historia suhteessa aviottomiin lapsiin on julma. Suhtautuminen on muuttunut inhimillisempään suuntaan. Miksei tämäkin asia voisi muuttua? Miksi emme sallisi homoille oikeutta lapsiin? Yksi koskettavimpia hetkiäni asian tiimoilta oli, kun eräs homomies kertoi suunnattomasta surustaan siitä, ettei voi saada lasta. ”En eroa kirkosta” Heikan työryhmän mietintö valmistuu ensi vuoden syksyyn mennessä. Tekeekö työryhmä aloitteen homoparien siunaamisen sallimiseksi vai ei, jää nähtäväksi. Jos siunaaminen sallitaan, on päätettävä myös siinä käytettävästä kaavasta. Ruotsissahan näin on jo tehty. – Kysymys homoparien siunaamisesta on etiikan sekä Raamattu- ja kirkkokäsityksen ytimessä. Miten Raamattua luetaan? Poimitaanko sieltä jokin mielivaltainen ehdoton kielto, vai peruslinjat elämän suojaksi? Kirkon elinvoimaisuuden kannalta päätös on todella tärkeä. Homoille positiivinen päätös selventäisi kirkon eettistä ryhtiä. Nyt kirkosta erotaan myös siksi, että homoliittojen vastustajien luullaan edustavan koko kirkkoa. Päätös ei koske vain vähemmistöä, vaan kaikkia kirkon jäseniä. Jos päätös on homoille myönteinen, osa ehkä myös eroaa kirkosta. Tärkeä kysymys onkin, voimmeko erilaisin ajatuksin kuulua samaan kirkkoon. Jos työryhmän kanta on homoille kielteinen herää kysymys, langetetaanko siunaajille rangaistuksia ja jos, millaisia. – En eroa kirkosta, vaikka saisin rangaistuksen. Meitä jää kirkkoon niin monta. Vaikka virallista siunaamisen kaavaa ei ole, ei ole kieltoakaan. On rohkeasti haettava tietä. Ironista on, että samassa Hvittorpissa Tuoviset juhlivat 40-vuotishääpäiväänsä pari vuotta sitten. Kun Annukka ja Veera ensimmäisen kerran puolitoista vuotta sitten ottivat yhteyttä Liisaan ja pyysivät tätä siunaamaan liittonsa, hän ei tiennyt, että yläkerran kaunis tila oli remontin jälkeen vihitty kappeliksi. Mutta: – Nyt olen vain iloinen siitä, että niin oli. Se merkitsi heille paljon.

Teksti: Kristiina Selin Kuva: Miguel Vera

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: