Via Integra

Fr Mark's progressive Anglo-Catholic take on European Christianity

  • This is my collection of material about the current state of the churches in Europe. I am interested in looking at how they are dealing with the pressing issues of our time: the issues of gay people and women in ministry/ leadership are particularly pressing at the moment, as is the area of declining church attendance.

    I would like to see how Europe's traditional religious institutions are coping with the new Europe currently being forged, in which public opinion and ethical attitudes are becoming inceasingly pan-European, and are evidently presenting a series of strong challenges for the churches.

Norway – the gay issue

Posted by Fr Mark on September 15, 2009

bildeClergy in the Church of Norway are going ahead and marrying same-sex couples in church in advance of the new liturgy’s official approval. This priest in Svinndal, who performs such marriages, says “there must be room for all in the Church.”

 

bilde2

From Mossavis.no, 11.08.09:

http://www.moss-avis.no/article/20090811/NYHET/874053965/1044

Skal være rom for alle i kirken

Seremonien for det homofile paret i Svinndal kirke har vakt betydelig oppsikt, særlig på moss.avis.no. Langt de fleste hyller sogneprest Anders Leknes for hans velsignelse av vielsen.

Jon-Ivar Fjeld

Da han talte for paret i Svinndal kirke lørdag sa han blant annet: – Vi er stolte av at dere bryter barrierer og at vi får være med på denne historiske handlingen sammen med dere.

Mobiltelefon

Da en mobiltelefon ringte under seremonien, parerte han det med å henvende seg til gjesten. -Hvis vedkommende skal ha tak i meg, vennligst fortell ham at jeg er litt opptatt nå, sa Leknes i kirken.
– Jeg hadde fri i går. Mandag er prestenes fridag, men jeg har fått med meg det har vakt oppsikt, sier mossepresten som ga forbønn til det homofile paret Priolon/Nathanael.

Brevet

-Det skal være rom for alle i kirken. Svinndal menighetsråd sendte meg og paret et brev i forkant hvor de framførte hva de mener de ga oss tillatelse til. Men det må jo være rom for noen tolkninger også. Jeg ser det helt naturlig at gjester, som blant annet kom helt fra Frankrike, ville være med i kirken når seremonien fant sted, sier Leknes.
– Hva sier du til de handlinger som ble foretatt etter seremonien ble avsluttet?
– Det var en vanlig travel prestedag for meg lørdag. Jeg dro videre til Moss for å vie tre andre par i min egen menighet.

Så i speilet

Jeg kjørte forbi Svinndal kirke og så i speilet på bilen at de var i ferd med å heise et flagg. Det var en handling som kanskje ikke var så klok, når Svinndal menighet hadde sagt at det ikke skulle skje. Men det er jo ikke flaggheising dette dreier seg om. Det viktigste er at kirken viser toleranse og at vi ønsker homofile par inn i kirken.

Rett til samliv

De har rett til å bli behandlet riktig og har lik rett til et ordnet samliv, sier sogneprest Anders Leknes som legger til at han håper kirken kommer fram til en liturgi som alle prester kan forholde seg til.

Publisert tirsdag 11. august 2009 kl. 06:00

Leave a Reply

 
