Via Integra

Fr Mark's progressive Anglo-Catholic take on European Christianity

  • This is my collection of material about the current state of the churches in Europe. I am interested in looking at how they are dealing with the pressing issues of our time: the issues of gay people and women in ministry/ leadership are particularly pressing at the moment, as is the area of declining church attendance.

    I would like to see how Europe's traditional religious institutions are coping with the new Europe currently being forged, in which public opinion and ethical attitudes are becoming inceasingly pan-European, and are evidently presenting a series of strong challenges for the churches.

Denmark – the gay issue

Posted by Fr Mark on August 14, 2009

318px-Coat_of_Arms_of_Denmark_svgDenmark was the first country in the world to institute civil partnerships for same-sex couples (in 1989), and is now debating whether to follow Sweden and Norway and legislate for same-sex civil marriage instead. The Church of Denmark already offers blessing services for civilly-partnered couples. This article reports that 60% of Danes are in favour of same-sex marriage being permitted in church.

 

From jp.dk, 22.07.09:

http://jp.dk/indland/article1761445.ece

60 pct. støtter homoseksuelle vielser

Et flertal af danskerne mener, at homoseksuelle skal have ret til at blive gift i kirken

 

På spørgsmålet, om homoseksuelle bør have adgang til at blive viet i kirken på lige fod med heteroseksuelle, siger 60 procent af os danskere “ja”.

Det viser en ny meningsmåling som Capacent har lavet for DR.

Velsigner efter bibelen Landets biskopper, præster og politikere er uenige om, hvorvidt bøsser og lesbiske skal kunne blive gift på lige fod med de heteroseksuelle.

– Jeg kan ikke se noget sted, hvor Gud har velsignet homoseksuelle forhold, og jeg kan se i Bibelen, at Gud velsignede mand og kvinde, og derfor velsigner jeg mand og kvinde, siger den københavnske præst Arne Kappelgaard, Kingos Kirke til DR.

Seksualitet skal ikke være afgørende Ja-siden argumenterer derimod for ligestilling:

– Jeg synes bestemt, at vi i kirken skal lægge vægten på kærlighedsforholdet, det at agte og ære, og ikke på, hvilket køn man har, siger domprovst i Københavns Domkirke, Anders Gadegaard.

En tom fornemmelse

Det mener Ole Udsholt, projektleder på de homoseksuelles World Outgames, også:

– Jeg føler, der bliver gjort en forskel. Jeg anser det jo også for at være min kirke, siger han til DR Nyheder.

Ole Udsholt er præstesøn og kristen. Han ville inderligt gerne have haft et kirkebryllup med sin kæreste Thomas.

Men han er også bøsse, og så er der kun registrering på rådhuset og eventuelt en kirkelig velsignelse bagefter.

– Jeg synes, det var tomt, og jeg føler, der bliver set ned på den måde, jeg har valgt at leve mit liv på, siger han.

Ikke alt skal velsignes Men det er ikke diskrimination, mener Arne Kappelgaard:

– Det er ikke alt, det vi mennesker gør, der skal velsignes

Leave a Reply

 
